Denk je dat je voor de enige echte gaat, blijkt bij de kassa dat je per ongeluk een huismerk rookworst of ontbijtkoek hebt gepakt.
Bijna iedereen heeft het weleens meegemaakt. Supermarkten zijn een ster in het imiteren van A-merken. Maar wat kun je als Unilever of andere grote leverancier daar nou tegen doen?
AH tegen A-merken
In het verleden gebruikte Albert Heijn zijn ijzersterke positie wel om leveranciers van A-Merken openlijk in de hoek te drukken.
Fameus is de strijd met ontbijtkoekfabrikant Peijnenburg uit 2005. Peijnenburg trok zijn 600-grams koek tegen de zin van Albert Heijn terug uit het schap. Albert Heijn zou de koek voor een te lage prijs verkopen. Hoewel Peijnenburg in eerste instantie gelijk kreeg van de rechter, sloeg Albert Heijn uiteindelijk via de achterdeur terug, met de introductie van een eigen 600-gramskoek.
Ook Unilever liep in 2005 te hoop tegen het Zaanse bedrijf omdat de verpakkingen van AH’s huismerken teveel zouden lijken op die van A-Merken als Becel, Calvé en Lipton.
Look-a-likes
Daarnaast worden huismerken steeds actiever ingezet, door Albert Heijn en andere supermarkten. Albert Heijn hanteert daarbij verschillende strategieën.
Aan de ene kant duidelijk herkenbare eigen lijnen, zoals ‘Excellent’ en AH Biologisch. En daarnaast look-a-like huismerken die dicht aanschuren tegen A-merken. Maar Albert Heijn is niet de enige, ook andere supermarkten schuiven hun imitaties niet onder stoelen of banken. Kijk maar naar deze campagne van Lidl uit 2015:
Albert Heijn gaf als argument tijdens de rechtszaken van begin deze eeuw dat de consument de producten echt wel kan onderscheiden.
Uit een wat ouder onderzoek van de Britse consumentorganisatie Which? blijkt dat dat niet altijd het geval is. De bond deed een enquête onder 2000 mensen en daaruit bleek dat één op de vijf wel eens per ongeluk een huismerk heeft gekocht in plaats van het originele merk.
Uit onderstaande steekproef van Business Insider met negen sterk gelijkende producten uit het AH-schap blijkt dat de kameleontische huismerklijn stevig wordt ingezet om prijsdruk te zetten op A-merken.
Pindakaas
Allebei een gele verpakking, gele deksel, een goudkleurig zegel, ‘met stukjes pinda’, een ovalig vlak met daarin de productnaam: dit riekt nog altijd naar een imitatie-verpakking.
AH Pindakaas met stukjes noot € 4,83 per kilo, Calvé Pindakaas met stukjes pinda € 6,54
Margarine
‘AH Bewust Balans’ prijkt er op het etiquette. Opvallend, aangezien Becel tien jaar lang de reclameslogan ‘Bewust Becel’ heeft gehad. Unilever spande hier al ooit een kort geding over aan, maar die zaak heeft het bedrijf kennelijk verloren.
AH Bewust € 2,98 per kilo, Becel € 5,16
Ontbijtkoek
Grote witte letters op een rode achtergrond en een heerlijk rijtje plakjes ontbijtkoek op rechts. Het enige grote verschil dat is te zien is de term ‘XL 475 gram’ op de Peijnenburg verpakking. De reep van AH is overigens net zo zwaar.
AH Ontbijtkoek gesneden € 2,93 per kilo, Peijnenburg Ontbijtkoek gesneden XL € 3,41
Ongezouten pinda’s
Bij de Pinda’s moesten we even twee keer knipperen. Kijk even naar de opmaak: een vrijwel identieke kleur blauw, een schaal en een vergelijkbaar lettertype.
AH Knapperige pinda’s ongezouten € 3,74 per kilo, Duyvis Pinda’s ongezouten € 5,91
Koffiemelk
Ons viel vooral de prachtige draai koffiemelk in de kopjes op de verpakkingen direct op.
AH Halfvolle koffiemelk € 2,90 per liter, Friesche Vlag Halvamel € 3,66
Earl grey thee
Een lichtgrijze achtergrond, met daaroverheen een donkergrijs label en twee groene blaadjes. Hier is niet gek als je je een keer vergist in de verpakkingen. Een witte theepot geeft in beide gevallen aan hoeveel kopjes je ermee kunt zetten. Mocht het doosje je nog niet over de streep hebben getrokken, dan doet het ‘authentieke’ verhaal dat wel. Pickwick bestaat ‘since 1753’ aldus het label, AH is een theekenner ‘sinds 1887’. De vergelijking valt nog redelijk mee, een eerdere verpakking van AH’s Earl grey-thee leek nog méér op de variant van Pickwick.
AH Earl grey thee meerkops € 15,38 per kilo, Pickwick Earl grey meerkops € 18,13
Drinkyoghurt
De teksten op het pak zijn identiek: drinkyoghurt framboos, 0% vet, geen suiker toegevoegd. Maar daar blijft het niet bij. Een paar framboosjes bovenop het pak, een handje op de zijkant met een groen blaadje erbij, vol glas en beiden merken stippen met een eigengemaakt logo (mét koe) aan dat het product van weidemelk is gemaakt.
AH Drinkyoghurt framboos 0% € 0,95 per liter, Optimel Drinkyoghurt framboos € 1,33
Duo Penotti
De potten lijken qua vorm op zich niet eens zo veel op elkaar, maar wel het label. Twee hazelnootjes, en bruin en groen als belangrijkste kleuren.
AH Duopasta hazelnoot wit € 3,63 per kilo, Penotti Duo Penotti hazelnootpasta € 4,75
Magere rookworst
Ook hier weer een perfecte kopie. Dezelfde kleur en soort verpakking, met een gesneden rookworst op een bedje van boerenkool. Wat had je dan verwacht, denk je misschien? Klopt, maar toch kan een beetje ontwerper hier honderden variaties op verzinnen waardoor het geen imitatie lijkt. Toch kiest AH voor deze verpakking met een ‘rokerig’ lettertype, veel blauw, zwart en een afbeelding.
AH Sappige magere rookworst € 4,76 per kilo, Unox Extra magere rookworst € 10,51